ENGINEERED SOLUTIONS – MAJSTROVSKÉ DIELO SO SAMOČINNÝMI TRANSPORTÉRMI SPMT NA MONTÁŽ MOSTA
30. novembra 2023 | Cestný most s hmotnosťou 530 ton pri deväť percentom spáde prepraviť cez obec a umiestniť ho s milimetrovou presnosťou ponad železničnú trať: Tím Engineered Solutions filiálky Krefeld túto výzvu začiatkom júla zvládol s bravúrou.
Dňa 1. júla stálo pozdĺž ulice Wießbadener Straße v obci Niedernhausen v spolkovej krajine Hessensko v pozore množstvo fotoaparátov a smartfónov: Napokon, nie každý deň sa sunie 73-metrov dlhý a 12-metrov vysoký oceľový oblúkový most tesne popri domoch a vznáša sa pomaly ponad ploty záhrad.
Nadvihnutý do výšky štyri a pol metra
„Na mieste montáže mimo obce sme most pomocou hydraulického „stohovacieho“ zdvíhacieho systému nadvihli do výšky približne štyri a pol metra a obidva samočinné transportéri SPMT, každý so 16 nápravami a nadstavbami sme umiestnili pod most. Most sme vzhľadom na jeho šírku 12,5 metra tak vysoko prepravovali preto, aby jeho dolná hrana mohla byť vedená ponad ploty záhrad“, objasňuje Kees Kompier, vedúci úseku spoločnosti Felbermayr, z tímu Engineered Solutions. Na prepravnej trase dlhej 500 metrov bolo treba vopred osekať len niekoľko konárov a kríkov.
Senzačné „divadlo“ vzbudzujúce rozruch na ceste s deväť percentným sklonom trvalo necelé tri hodiny. „Pre takúto prepravu ťažkých nákladov je to brutálne klesanie“, mieni Kompier. „Mechanizmy SPMT však disponujú dobrým brzdným, respektíve zádržným systémom, takže jazda z kopca sa zvládla bez problémov.“
Pred zasunutím „odstohované“
Most bol pred prvým oporným pilierom prevzatý hydraulickým lisom a umiestnený na 1,5 metra – presne zodpovedajúc spádu pre zasunutie. „Potom sme mali týždeň času na prípravu samotného zasunutia“, hovorí Kompier. Počas tejto doby bolo na most umiestnených približne 100 ton oceľových železobetónových dosiek, ktoré presunuli ťažisko do zadnej polovice.
O uzavretie úseku kvôli stavebným prácam musíte požiadať Deutsche Bahn tri roky vopred – a to presne na deň, dokonca aj keď ide o regionálnu trasu, ako je táto. Všetky prípravné práce preto museli byť nastavené na deň X. Železničná trať bola uzavretá od piatka, 7. júla, 23:00 hod., do pondelka, 10. júla, 5:00. „Pracovali sme vo dne aj v noci, na dve zmeny“, spomína Kompier spätne.
Zasunutie mosta nad desať koľají
Tím spoločnosti Felbermayr vykonal majstrovské dielo zasunutím nad desať koľají juhovýchodne od železničnej stanice Niedernhausen. Most bol opäť zdvihnutý a jeho ťažšia polovica bola podopretá dvomi SPMT, každým so šiestimi nápravami. Dva desaťnápravové SPMT vzadu zaťažené oceľovými platňami slúžili ako prídavné pohonné, respektíve brzdiace vozidlá – pre maximálnu bezpečnosť pri zasúvaní k nižšie umiestnenému predmostiu. Konfigurácia, ktorá teraz vážila celkom 630 ton, bola tlačená pomocou hydraulického lisu s klznými ložiskami – 37 metrov až po posuvný nosník, s 500-tonovým postupovým lisom v strede koľajového systému. „Kvôli prudkému sklonu sme museli tento špeciálny nosný systém zostrojiť o tri týždne skôr s dodatočným premiestnením“, vysvetľuje Kompier. Na milimeter presný príchod mosta, ktorý sa zdanlivo vznášal na obidvoch klzných ložiskách centrálnej podpery, bol skutočne divadelným predstavením špeciálnej úrovne.
Usadený na oporných pilieroch
Ďalšie presúvanie prebiehalo rovnako precízne. „Most potom prevzali hydraulické lisy, nato sme demontovali nosnú konštrukciu a ostatné pomocné zariadenia, most znížili stohovaním na presúvacej strane tri a pol metra a usadili na oporné piliere. V nedeľu o 19:00 hod. sme si už spolu pochutnávali na dobrej večeri “, spomína Kompier. „Zvládli sme to naozaj všetko rýchlo.“
Dvanásťčlennému tímu spoločnosti Felbermayr sa týmto zasunutím mosta podarilo perfektne zrealizovať technicky skutočne náročný projekt. Na celú prípravu mal pritom k dispozícii len extrémne krátke tri mesiace. „Zožali sme veľa chvály od úradov, investora stavby, majiteľov a našich partnerov. Všetci boli naozaj nadšení,“ hovorí šťastne Kompier.
Autor: Isabella Mittermair i.mittermair@felbermayr.cc